Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Historien om Hayy ibn Yaqzan og den østlige visdoms hemmeligheder » Hayy Ibn Yaqzan - introduktionsbladet » Orientalisten A.F.van Mehren og en anden "Hayy ibn Yaqzan"
Orientalisten A.F.van Mehren og en anden "Hayy ibn Yaqzan"
”Den Levende, søn af den Vågne” (den direkte oversættelse af ”Hayy ibn Yaqzan”) er et mærkeligt navn, både på en person og på en bog. Og så er der endda to – både bøger og personer -

Ibn Sina
I den vestlige verden har man kendt til filosoffen Ibn Sina (ca. 980-
Vi skal her følge Mehrens biografi i overordnede træk for derigennem at få et billede af en orientalists mulige arbejdsfelt i det 19. århundrede og af denne forskers betydning for læsningen af Ibn Sina.
Mehren
August Ferdinand van Mehren var født i Helsingør i 1822. Han læste først klassisk filologi, men slog hurtigt ind på semitiske studier. I København, hvor han læste, var der inden for dette fagområde kun forelæsninger ved privatdocent D.G. Monrad, og Mehren valgte derfor snart at tage til Leipzig. Her fik han efter et par års studier i 1845 doktorgraden på en latinsk afhandling om den arabiske digter-
Mehren udgav, oversatte og udlagde i løbet af sit aktive liv en række arabiske skrifter. Karakteristisk for hans arbejde var, at han beskæftigede sig med skiftende områder inden for den arabiske litteratur, samt at han gerne kastede sig over emner, der indtil da havde fået relativt lille opmærksomhed. Hans første større værk handlede om arabisk retorik (Die Rhetorik der Araber 1853); i samme periode udarbejdede han en omhyggelig beskrivelse af Det kongelige Biblioteks orientalske håndskrifter (Codices Hebraici et Arabici 1851 og Codices Persici, Turcici, Hindustanici etc. 1857). I de følgende år udgav han en række franske og danske publikationer om geografiske egne i Mellemøsten, kulminerende med en udgivelse af den arabiske geograf Shams al-

Mehrens ibn Sina
I sin tidligste artikel om Ibn Sinas filosofi (dansk 1881; mere udførligt på fransk 1882) søger Mehren at give en kort samlet fremstilling af Ibn Sinas lære om sjælen på grundlag af tre tekster, som han har fundet i håndskrifter i London og Leiden. Han når frem til, at Ibn Sina havde fremsat ret så kontroversielle synspunkter i en troende, muslimsk sammenhæng, ikke mindst fordi han ikke så Gud (Allah) som den umiddelbare skaber, men mente, at verden var skabt af Fornuften og blev styret af en slags verdenssjæl. Disse nyplatoniske ideer havde da også bevirket, hvad Mehren noterer sig, at Ibn Sina blev anset for kætter i mange muslimske kredse. Ikke desto mindre kunne Mehren konstatere, at Ibn Sinas tanker havde haft stor indflydelse på tænkningen i den muslimske verden ”helt frem til i dag”. Som den centrale pointe i artiklen anfører Mehren, at Ibn Sinas tanker om sjælens mulige opstigning til det guddommelige og mulige opnåelse af profetiske evner (en tanke han havde fra sin forgænger al-
Hayy ibn Yaqzan
Blandt de såkaldt mystiske Ibn Sina-
Ibn Sina beretter i sin fortælling, at han på en vandring mødte en gammel mand ved navn Hayy ibn Yaqzan. Denne havde rejst rundt i hele verden og havde derfor skaffet sig viden om, hvordan hele verden så ud. Han kunne berette, at der findes tre dele af universet, nemlig sanseverdenen, materiens verden og formernes verden. Sanseverdenen er den verden, vi lever i her på jorden. Materiens verden ligger mod vest, og her går solen ned tæt på et ufrugtbart land (jf. Koranen 18:86), som er underlagt forandringens lov og derfor er vanskeligt beboeligt. Månen og alle andre himmellegemer tilhører denne verden. Mod øst findes formernes verden. Her forsvinder alle skabninger gradvist, og på en stor flade er de fire elementers område (eller bælte), klimabæltet for mineraler og metaller, dyrenes og menneskenes verden. Videre mod øst står solen op. Det sker mellem to horn, ”det flyvende” og ”det vandrende”. Det første symboliserer menneskets forstand, der kan bevæge sig frit, mens det andet udskiller sig i to dyr, et vildt og et tamt. Hayy ibn Yaqzan kommer med en længere beskrivelse af, hvordan disse dele af menneskenes sjæle både hæmmer og giver mennesket sjælelige potentialer. Hinsides alt dette findes englenes boliger, først de teoretiske og praktiske, længere ude de rene engle, blandt hvilke det aktive intellekt troner, den instans eller kraft, der giver sjælene fornuft fra det hinsides.
Ibn Sinas fortælling er altså en allegorisk fremstilling af en grundlæggende nyplatonisk verden, hvor udgangspunktet er det udifferentierede og guddommelige -
Den lære, man kan udlede af Ibn Sinas historie, læner sig som så meget i den middelalderlige filosofi tydeligt op ad en mystisk erkendelseslære. Det ser ud som om, historien vil fortælle os, at man for at nå til erkendelse skal foretage en slags vandring til det højeste, sådan som mystikeren i praksis søger at foretage. Dette mente også Plotin, og da hans tanker var vidt udbredte i den arabiske filosofi igennem det skrift, som blev kaldt Aristoteles’ teologi (men som i virkeligheden var udvalgte stykker af Plotin), er det ikke så mærkeligt, at også Ibn Sina var påvirket heraf. I Mehrens fremstilling bliver disse forhold dog kombineret med vage forestillinger om en ”østlig filosofi”, som Ibn Sina slår til lyd for i sine værker, og som Ibn Tufayl jo også henviser til i begyndelsen af sin historie om Hayy. Mehrens konklusion var, at Ibn Sinas østlige filosofi simpelthen var en mystik lære, og dette synspunkt er siden gået igen i en masse forskning, trods stadig større protester. I de fleste nutidige forskeres øjne var Ibn Sina ikke primært mystiker, og i hvert fald var hans ”østlige” lærdom ikke primært mystik. Til gengæld kunne hans lære -
Der er ingen tvivl om, at Ibn Tufayl generelt var dybt inspireret af Ibn Sinas skrifter. Navnesammenfaldet er kun ét element blandt flere, der vidner om et nært tankemæssigt og litterært slægtskab. I øvrigt er der i den samling af traktater, som Mehren udgav, en anden tekst, hvor Ibn Sina fortæller historien om Salaman og Absal -
I stedet for at underspille forbindelsen vælger Ibn Tufayl imidlertid at gøre det helt klart ved at kalde sin hovedperson det samme som en skikkelse hos Ibn Sina. Han nævner også sin gæld til Ibn Sina i fortalen til sin fortælling. Ibn Sina er med andre ord mesteren, og det at videregive hans visdom, som Ibn Sina jo i øvrigt tilskriver en gammel mand, er fortjenstfuldt i sig selv. Traditionens stemme er i den arabisk-
Bibliografi, vigtigste værker af A.F. van Mehren:
Epistola critica Nasifi al-
Cosmographie de Chems-
”Tre Afhandlinger Af Avicenna om Sjælen”, 1881
”La philosophie d'Avicenne (Ibn-
”Les rapports de la philosophie d'Avicenne avec l'Islam considéré comme religion révélée ...”, 1883
”Vues d'Avicenne sur l'astrologie et sur le rapport de la responsabilité humaine avec le destin”, 1884-
”Vues théosophiques d'Avicenne”, 1885-
Traités mystiques d'Abou Alî al-
”Études sur la philosophie d'Averrhoës concernant son rapport avec celle d'Avicenne et Gazzali”, 1888-