Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Historien om Hayy ibn Yaqzan og den østlige visdoms hemmeligheder » Hayy Ibn Yaqzan - introduktionsbladet » Yussuf Chahine og den arabiske middelalderlige filosofi
Yussuf Chahine og den arabiske middelalderlige filosofi
Den arabiske filosofi fra Andalusien i 1200-
En film om islamisk filosofi: Youssef Chahines Skæbnen
En af de personer, der deltog i diskussionen, var den vel nok mest kendte arabiske filminstruktør, egypteren Youssef Chahine. Han døde i juli 2008. Chahine var uhyre produktiv og havde mere end 50 år på bagen inden for egyptisk film og var også omkring islamisk filosofi. I sin film al-
Filmen præsenterer hovedpersonen Averroes som en sandhedselskende filosof, der er i opposition til sin samtids islamiske lærde og til en fanatisk islamisk kult. Regeringen er svag og uansvarlig og tager ikke faren fra fanatismen alvorligt. Det går så vidt som til, at en af kaliffens egne sønner slutter sig til kulten, og det ender med, at de lærde (al-
Filmens alt dominerede tema er modsætningen mellem den oplyste filosof og hans tilhængere og islamismens mørke kræfter. Og modsætningen er sandelig til at få øje på. Mens Averroes’ familie opfører mavedans og synger glade sange (Hæv din røst, det er endnu muligt at synge!) fremstår fanatikerne yderst karikerede som en blanding af protestantiske puritanere, talibanere og samvittighedsløse mordere; alt i alt en så livs og -
En del af en kampagne
Filmen blev lavet kort tid efter, at en anden af Chahines film, Emigranten, efter pres fra islamiske kredse, blev forbudt efter premieren i 1994. (Den har dog hele tiden været nem nok at få på video). Emigranten handler om profeten Josef, der (ufrivilligt) udvandrede til Egypten, og navnesammenfaldet med Chahine selv er næppe en tilfældighed. Filmen vakte først og fremmest opstand, fordi den afbildede en profet (historien om Josef er den længste fortælling i Koranen).
På den baggrund – altså at Chahine selv havde prøvet at få et værk forbudt – er det nærliggende at læse et selvbiografisk element ind i ”Skæbnen”. Chahine kendte som kunstner, men også som kristen, opvokset i mellemkrigstidens kosmopolitiske Alexandria, et andet og mere åbent Egypten, og det at han oplevede, at de egyptiske myndigheder lod sig presse til at censurere en film om Josef, selv om den ikke var respektløs, bærer en vis lighed med den historie, han fortæller fra det middelalderlige Spanien. Chahine vidste også, at hans film – ligesom Averoes’ bøger -
Ser vi nærmere på den underliggende påstand om, at selvstændig tænkning og filosofi uddøde i den muslimske verden i 1200-
”Skæbnen” er på den måde ikke historieskrivning. Den er derimod et led i en kreativ kulturkamp og er en truet klasse af arabiske kunst-

Den egyptiske filminstruktør Youssef Chahine