Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » 3D+2D » Pressen skrev

Pressen skrev

3d+2d i to dimensioner

[D]enne bog, som endnu engang er et flot udstyrsværk fra forlaget Vandkunsten (...) billedsiden i bogen [er] fremragende. Her får man syn for sagn. Her fungerer bogen som kunstbog – altså som en bog, der åbner op for en kunstners univers, så man bliver nysgerrig for at se mere af dennes værker. Her går bogen ud over sin egen 2d og bliver til virkelig 3d. Og det er vel kunstbogens fornemmeste opgave?

Troels Laursen, Kulturkapellet, 20. september 2010. Læs hele anmeldelsen her

Til(intet)blivelser

[M]onografiens store billedsekvenser [er] en lise, ikke bare for øjet men i høj grad også for forståelsen. Her kan man – i mangel af de originale værker – se dem gengivet fotografisk, få de fremsatte tolkninger eksemplificeret og endda følge en linje og en udvikling gennem kunstnerens udstillinger. Bogen om Jytte Høi er således også en billedbog, i ordets bedste betydning, og en smuk én af slagsen. Men allervigtigst repræsenterer den et givende og velkomponeret indblik i en betydelig kunstners univers og bestræbelser.

Preben Winther, Kunstavisen.dk, februar 2011. Læs hele anmeldelsen her

Kunst for indviede

SKULPTUR. Jytte Høy er en interessant billedhugger, der kunne fortjene et større publikum. Det får hun ikke ved hjælp af den bog om hendes værk, der nu foreligger. Billedflowet, der er lidt hulter til bulter, fremstår uformidlet, og formidlingen er lagt i hænderne på tre meget kyndige kunstskribenter, der imidlertid snarere lukker Jytte Høys i forvejen vanskeligt tilgængelige univers frem for at åbne det for andre. Der er fagligt set ikke noget galt med bidragydernes tekster. Men snarere end at formidle til en større kreds af kunstinteresserede, bekræfter forfatterne sig selv, hinanden, kunstneren og en særlig inderkreds i, at dette er kunst for indviede. Men præsentationen af kunstnerens artist books er fin og velfungerende.

Torben Weirup, Berligske Tidende, 27. august 2010.

Boghåndværk

Denne monografi er i et stort, velvalgt format, hvori jytte Høys arbejder fra 1997-2010 virkelig får lov at vise sig. værkerne står rent på siderne blot ledsaget af diskrete titler og årstal. nærmere forklaring fås i værkfortegnelsen bagest i bogen. Forrest findes indholdsfortegnelse; men kun sider med tekst er pagineret, så man må bladre lidt for at finde, hvad man søger. Hvert opslag er en smuk og luftig komposition. billedsiderne består af forskellige billedformater, der hver især er tilpasset deres indhold. denne variation af formater og mellemrum understøtter formidlingen af jytte Høys værker og efterlader et stærkt indtryk af en original kunstner. tekstsiderne er separate, og de typografiske valg meget konsekvente og klare. bortset fra negativ tekst på titelblad bruges udelukkende sort tekst, som giver et flot grafisk modspil til illustrationerne. i gennemgående store rubrikker i versaler erstattes ordmellemrum af underscore og bliver dermed skulpturelle elementer, der i tre vandrette linjer allerede fra smudsomslaget og bindet løber gennem bogen – mange steder til kant. en anden stribeeffekt opnås ved brug af sorte lodrette striber, der markerer start på hver af bogens dele. de er trykt til kant på begge sider af papiret og bliver dermed både funktionelle og dekorative. selve bindet er ligesom forsatserne dybgrønt med sort tryk. det virker samlende og stærkt.

DC, Foreningen for Boghaandværk, 2010

Lektørudtalelse

En utrolig flot præsentation af en samtidskunstner, der arbejder indenfor det udvidede skulpturbegreb.

Jette Andreasen, uge 04/2011.