Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » RUMI før og nu, øst og vest. Jalal al-Din Rumis liv, lære og digtning » Rumi - introduktionsbladet » Da Vesten opdagede sufismen
Da Vesten opdagede sufismen
Første gang vi hører om en sufi der har optrådt på en europæisk scene, er i 1783, nemlig ved den forsinkede premiere på Gotthold Ephraim Lessings Nathan den Vise, som var kommet i 1779, men som var for kontroversiel til at blive opført for offentligheden med det samme. Lessings sufi beskrives som en dervish og har ikke fået noget navn. Han har kun en mindre rolle og forlader scenen efter at have erklæret at ville vende tilbage til Ganges: ”hvor jeg let og barfodet / med mine lærere betræder det varme sand”. Der er tydeligvis tale om en sammenblanding. Ganges ligger naturligvis ikke i ørkenen. Den er hellig for hinduer og er uden betydning i islam. Men sammenblandingen peger på et vigtigt træk ved Vestens opdagelse af sufismen, nemlig relationen til hinduisme og østlig religion i almindelighed. Et andet vigtigt træk er betydningen af den europæiske kontekst. Selvom Lessings skuespil almindeligvis opfattes som ”et glødende forsvar for religiøs tolerance”, er det i virkeligheden en anti-
Man finder større præcision i sufismens næste møde med tysk litteratur: Johann Wolfgang von Goethes West-
Det var således som litterær form at sufismen første gang satte sig spor i den vestlige bevidsthed, og det er stadig i den form at den har sin største indvirkning. Rumi og Hafez læses i dag i vide kredse, især i Amerika hvor de er bestsellere sammen med Dante og Milton og Khalil Gibrans Profeten, som er den der sælger bedst af alle. Poesi og det spirituelle følges naturligt ad, og det er uden tvivl den væsentligste forklaring på sufidigtningens popularitet i et land hvor islam som sådan er alt andet end populær.
Tidlige vestlige sufier
De fleste Rumi-
Den svenske maler Ivan Aguéli (oprindeligt John Gustaf Agelii) var også medlem af Det Teosofiske Selskab. Aguéli flyttede til Paris, hvor han i 1894 begyndte at læse Koranen og i 1898 eller 1899 konverterede til islam. Aguélis interesse for islam erstattede hans tidligere interesse for hinduisme og sanskrit, som han havde studeret ved den berømte École des langues orientales, og fik ham endog for en tid til at holde op med at male. I 1902 sluttede han sig til en sufiorden i Egypten, og i 1911 oprettede han i Paris sin egen lille sufiorden, som fik en kort levetid. Den bestod af nogle få franskmænd som interesserede sig for esoterisk gnosticisme, taoisme og frimureri – blandt dem René Guénon, som senere blev Europas mest indflydelsesrige sufi. Det var Aguéli der ikke alene introducerede sufismen for Guénon, men også introducerede den store (og vanskelige) sufifilosof Muhyi al-
Tidlige vestlige sufiordener
Selvom enkelte vesterlændinge før første verdenskrig havde opdaget sufismen som en religiøs vej og ikke blot som digtning eller spiritualitet, var det perioden mellem første og anden verdenskrig som for alvor oplevede oprettelsen af sufigrupper i Europa. Den bedst kendte var ”The Sufi Order”, senere ”The Sufi Order International”, som blev grundlagt i 1920 i London af Inyat Khan, en indisk muslim som var begyndt som lærer i indisk musik i Amerika. Khan var ikke selv teosof, men havde tilhængere som var det, og han præsenterede sufismen i almene vendinger som noget der var adskilt fra islam og hinsides islam. Det er en opfattelse der fortsat er udbredt i Vesten og som delvis forklarer sufipoesiens og sufismens popularitet til trods for at islam generelt ikke er populær. Khan betroede sin dagbog at hans præsentation af sufisme som liggende uden for islam var den eneste måde at komme uden om vestlige fordomme over for islam; på en måde har tiden givet ham ret. Trods denne udflugt bevarede Khans lære det væsentlige ved den egentlige sufisme.
Sufismens almindelige popularitet i 1920’erne illustreres af den måde som andre brugte navnet sufisme på til at legitimere mere personlige og eklektiske systemer. Det lader til at have været tilfældet med Georges Gurdjieff, som i 1922 uden for Paris oprettede sit Institut for Menneskets Harmoniske Udvikling. Gurdjieffs lære er siden blevet en af de dominerende retninger inden for vestlig ikke-
Det nærmeste man i praksis kom regulær sufisme, var en gren af en algerisk orden, Alawiyya, grundlagt i 1933 i Basel af tyskeren Frithjof Schuon. Schuon og hans tilhængere afholdt en ugentlig hadra-
Sufisme og modkulturen
Den næste fase i den vestlige opdagelse af sufismen kom efter anden verdenskrig, navnlig i årtiet efter 1968, som var det år hvor the Beatles besøgte en ashram i Indien. Sufismen spillede en lille, men direkte rolle i modkulturen, da en tilhænger af Khans internationale sufiorden, Samuel Lewis (i pressen kendt som ”Sufi Sam”), begyndte at prædike sufisme og zen for hippierne i San Francisco i 1967.
Men i det store og hele distancerede vestlig sufisme sig fra hippierne, selvom den åbenlyst nød godt af mange af de strømninger der havde skabt dem. Tidligere grundlagte sufiordener tilpassede sig den nye tid og blev udbredt. Schuons Alawiyya bredte sig for eksempel fra Schweiz og Frankrig til England, Italien, Sverige, Argentina og – især – Amerika. Efter at Schuon i en række syn havde set Jomfru Maria, tog den navneforandring til Maryamiyya og blev mere universel og indarbejdede elementer fra nordamerikanske indianeres religion. Dens betydning blev forøget, efterhånden som medlemsskaren kom til at indbefatte et stigende antal universitetsprofessorer og forfattere. I slutningen af det 20. århundrede havde Schuon og de mest betydningsfulde af hans tilhængere i alt udgivet omkring 230 bøger på forskellige sprog, mange af dem med stor succes. Maryamiyya-
I denne periode dukkede der også nye sufier op. Idries Shah, en englænder af delvis indisk afstamning, slog sit navn som bestsellerforfatter fast med en række bøger der præsenterede sig som sufibøger, men som måske trak mere på Gurdjieff. Shahs tilhængere hævder at hans bøger solgtes i 15 millioner eksemplarer, et tal der ikke kan bekræftes. Selvom Shah ikke stiftede nogen orden, var hans værker på et tidspunkt afgjort meget udbredte og med til at fremme opfattelsen af sufismen som universel begyndende med Khan – og før ham med teosofien.
Islamiske sufier
Den sidste fase i Vestens opdagelse af sufisme begyndte i 1972, da Muhammad Nazim, et tyrkisk medlem af Naqshbandi-
Flere andre sufiordener fra den muslimske verden har oprettet afdelinger i Europa og Amerika. For eksempel Budshishiyya, en marokkansk orden som er almindeligt anerkendt i Frankrig, og i hvis medlemsskare der både kan findes franske konvertitter (ofte intellektuelle og tidligere læsere af Guénon) og indvandrere fra Marokko. Som man kan forvente det, opstår der undertiden spændinger mellem disse to grupper. I det store og hele synes indvandrernes fortolkninger at vinde.
Øst og vest
Ligesom sufidigtningens popularitet i Vesten er et aspekt af digtningens popularitet i almindelighed, var sufismens oprindelige popularitet i Vesten et aspekt af vestlig alternativ religiøsitet. Det begyndte, som så meget andet, med Det Teosofiske Selskab. Det udviklede sig sammen med og undertiden under gensidig påvirkning af fænomener som Gurdjieff og 1960’ernes modkultur. Dets oprindelige tiltrækning på visse vesterlændinge må derfor ses i det lys.
Vestlig sufisme er imidlertid ikke rent vestlig. Siden tilsynekomsten af ordener som Naqshbandiyya og indvandrere fra den muslimske verden har mange vestlige sufigrupper nærmet sig klassisk islam. Omvendt læser man nu også vestlige sufier i den islamiske verden. Det gælder især maryamier som Seyyed Hossein Nasr, en iraner der som student i USA i 1950’erne opdagede maryamierne. Nasr er blevet oversat til mange sprog og læses i Qom og Istanbul såvel som i Washington.
Så det kan godt være at Vestens opdagelse af sufismen begyndte med Goethe og teosofien, men det ser ud til at det ender med stigende integration. Den udsprang af den begyndende globalisering; den stigende globalisering ser ud til at ville lukke det rum den engang udfyldte.
Oversat af Birgitte Rahbek
* Mark Sedgwick er lektor ved Aarhus Universitet, afdeling for religionsvidenskab, hvor han er koordinator af Faggruppen for Arabiske og Islamiske Studier. Han har tidligere i mange år undervist på Det Amerikanske Universitet i Cairo. Han har bl.a. udgivet Against the Modern World: Traditionalism and the Secret Intellectual History of the Twentieth Century (New York: Oxford University Press, 2004), Sufism: The Essentials (Cairo: American University in Cairo Press, 2000) og Islam and Muslims: A Guide to Diverse Experience in a Modern World (Boston: Intercultural Press, 2006).