Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Skæve skrifter. Udvalgt og med efterskrift af Finn Hauberg Mortensen » Pressen skrev
Pressen skrev
Smukt forlagsarbejde: Barnets skæve blik på verden
Finn Hauberg Mortensen har sammenstykket et vidunderligt udvalg af H.C. Andersens ”skæve” skrifter i en yderst appellerende bog fra forlaget Vandkunsten.
Hvor er det godt, at der af og til laves antologier af klassikeres hele forfatterskaber – i dette tilfælde af H.C. Andersens. Og hvor er det godt, at det kan udgives i så smukt et udstyr, som forlaget Vandkunsten præsterer det.
Et lille lommeformat med tættrykte sider og kapitler, der kommer lige efter hinanden på samme side i såkaldt omløb og alt sammen indbundet. Simpelthen en bogæstetisk nydelse! Og yderligere lægger forlaget op til en hel serie i dette format – man må håbe, satsningen lykkes!
Bo Hakon Jørgensen, Kristeligt Dagblad 30. juli 2011.
Kompakt mursten af gode Andersen-tekster
... hvor stor en digter [H.C. Andersen] var -
... selv om [bogen] er uden illustrationer, ser læseren -
Mette Winge, Politiken 22. august 2011.
Skæve skrifter
Gedigen lille samling af Andersens tekster er måske sommerens bedste bud på en vaskeægte læseoplevelse af de store. Udvalget af tekster er lige i øjet, og man får desuden et samlet indblik ind i den såkaldte skæve Andersen, der udover at skrive digte, eventyr og rejseberetninger også lige når at besøge Dickens og dennes familie i sommerresidensen.
Finn Hauberg Mortensen har ramt plet med udvalget af tekster til denne lille tykke udgivelse. Ikke mindst temaet ’skæve skrifter’ synes velbegrundet, og man kan som førstegangslæser stifte bekendtskab med mange af de facetter, der understøtter Andersens talent som forfatter. For den, der allerede har en del Andersen på bagen, ja, der er det berigende at læse tekster igen; og heldigvis uden alt for mange dikkedarer i form af noter og pædagogiske hjælpemidler. Selv sproget for stå som Andersen skrev.
Udvalget rummer en hel del. Man får bl.a. præsenteret den Andersen, der trak på den tyske romantik, og her er en af samlingens bedste tekster Skyggen. Historien handler ganske kortfattet om en mand, hvis skygge overtager hans identitet. Altså en egentlig dobbeltgænger, som det kendes fra Dostojevskij og i nyere tid José Saramago. For blot at nævne nogle få. Men den egentlige pendant er uden tvivl Adelbert von Chamissos Peter Schlemihl’s wundersame Geschichte fra 1814 – og Andersens fortælling er fra 1847. Herudover er der de kendte eventyr som Den lille havfrue, Nattergalen og Lille Claus og Store Claus, igen lige for at nævne nogle få, og man får i det hele taget meget for pengene i denne knap 800 sider bog.
Romanerne er også fint repræsenteret. Her er uddrag fra bl.a. Improvisatoren, O.T. og En Digters Bazar. Selve de udvalgte passager står også meget fint i forhold til det overordnede tema om skæve tekster, og man får i det hele taget præsenteret Andersen på en ny måde, men samtidig kunne denne udgivelse også sagtens virke som en slags håndbog udi Andersen, idet der er det populære stof, men også det mere kuriøse. Ganske morsomt er det at læse om Andersens besøg hos Charles Dickens og dennes familie, ikke mindst de mange betragtninger om engelsk og dansk er underholdende. Som en pendant hertil står En Digters Bazar, hvor en rejse til Tyrkiet oprulles, og Andersen skåner ingen i sin beskrivelse af de tyrkiske børns leg med et hestekadaver. I forhold til Gyldens mammutstore samling af Andersekn-
Caspar Dyrehauge, Kultunaut 18. juli 2011.




Den skæve H.C. Andersen
I det foreliggende udvalg af H.C. Andersen-
I min egen barndom var Andersen relegeret til børneværelset, nu er han forvist til tegne filmens og pixibogens udvandede, vitamin fattige parafraser.
Således kender vi alle hans eventyr, skønt kun et fåtal aner, hvad de i grunden handler om. Tal ikke om Andersens sprog. En kronjuvel i dansk litteratur er stille og roligt ved at sande til, og det hjælper Gyldendals 18-
Noget i den retning kan have foresvævet Finn Hauberg Mortensen og inspireret ham til et fornemt udvalg af Andersens enorme produktion, tilmed i en fuldtræffer af en indpakning -
Nydelsen forhøjes af, at teksterne er ubearbejdede, så her kan man se, hvorledes det danske sprog engang så ud på skrift, tekstbilledets dans med store og små begyndelsesbogstaver er i sig selv en fryd for øjet, ligesom der er mere saft og kraft i Andersens ord, når de staves på den måde, man benyttede i den første halvdel af det 19. århundrede.
Hertil får vi Andersens kostelige stavefejl i dagbøgerne, der på en underfundig måde gør ham synlig og nærværende. Man forstår, hvad staklen må have gennemgået i Slagelse og senere Helsingør Latinskole under den sadistiske rektor Meisling ...
Kan Andersen læses i dag, og er der brug for en Andersen-
Skønt er det under alle omstændigheder at læse hans tekster uden pædagogiske hjælpemidler og biografisk snagen.
Lars Bonnevie, Weekendavisen 15. juli 2011.
Skæverter
[D]enne lille samling af Andersens er en oplevelse af de store. Man får i sandhed meget for pengene i denne lille mursten af en bog. Og det enten man føler man kan sin Andersen, eller man ikke føler man gør ...
H.C. Andersen magtede det hele, modsat det han selv skriver i A.Agurke-
Troels Laursen, Kulturkapellet. Læs hele anmeldelsen her.
Andersens skæve skrifter
Finn Hauberg Mortensen har fundet og udvalgt H.C. Andersens skæve skrifter, som Forlaget Vandkunsten netop har udgivet i samme titel.
H.C. Andersen har ifølge Finn Hauberg Mortensen "forløst vores sprog og følelser på svært tilgængelige erfaringsområder", og hvor H.C. Andersen ifølge litteraturprofessoren kunne være barnagtig som person, var han som digter barnlig i den positive betydning: Han var på jagt efter noget oprindeligt menneskeligt i sprog, som taler direkte ind i voksne, moderne menneskers liv.
Fyens Stiftstidende 6. juli 2011.
Ikke bange for smagsdommere
Der har været stille omkring vor store eventyrdigter siden markeringen i 2005 af 200-
Men nu bryder det lille, eksklusive forlag Vandkunsten stilheden ved i sin serie af mesterfortællere at udsende et bind, der når rundt om de fleste af de genrer, H.C. Andersen skrev i: digte, romaner, eventyr, historier, dagbøger, polemiske breve og rejsebeskrivelser ...
Udvalget er interessant, fordi det bl.a. [når] alsidigt rundt om forfatterskabet.
Det brede udvalg af eventyr og historier dækker smukt genren ind.
Jens Henneberg, Nordjyske Stiftstidende 21. juli 2011.