Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Det autentiske » Pressen skrev
Pressen skrev
Det er bare så ægte
En glimrende indføring i autenticitetens filosofihistorie.
Torben Sangild, Politiken, 12. januar 2013.
Dansen om det autentiske
Blandt bogens mange paradoksale – og dermed intellektuelt æggende – sætninger, må en anmelder bide særligt mærke i denne: De værker, vi vurderer højest, er også værker, der forekommer hævede over vores vurderende udsagn om dem.” Også denne formulering synes at afspejle forestillingen om det autentiske.
Formodentlig kender enhver nutidig kulturforbruger til den plage, det er bestandigt at skulle forholde sig vurderende til kulturprodukter. Anmeldere gør i det mindste. Kravet om altid at skulle mene noget kommer let til at stille sig i vejen for den åbne modtagelighed, der er en forudsætning for overhovedet at opleve noget. Man behøver da heller ikke at mene noget om ”Det autentiske”.
Det er en bog, der er så god, at den kunne fortjene at undslippe en vurdering.
Asger Brandt, Kristeligt Dagblad, 24. september 2012.
At kende det, at møde det, at føle det
I Odense er der noget, der hedder Filosofgangen, men det er ikke her, Jørgen Dehs holder til, selv om filosofien er hans gebet, og han bor i H.C. Andersens fødeby. En stor forfatter, der med eventyret om Kejserens nye klæder måske selv har bidraget til den herskende fornemmelse af, at kunst ofte handler om, at nogen vil narre os med deres blændværk(er).
Dehs er lektor på Aarhus Arkitektskole og leder af forskningsuddannelsen der. Hans speciale er æstetik og Søren Kierkegaard, og hans seneste værk hedder Det autentiske med undertitlen Fortællinger om nutidens kunstbegreb. En indføring i, hvordan vi har opfattet kunsten gennem de sidste 200 år. Slår man ordet Æstetik op -
Dehs' bog handler ikke om, hvad der er god eller dårlig kunst, men om hvordan vi har beskæftiget os med kunsten teoretisk set, siden den mistede sin oprindelige, ophøjede status.
Dengang man knælede for Madonnaen på billedet, fordi man troede på hende og ikke på billedet af hende. Vi er tilbage i 1700-
»En af pointerne i bogen, som har været vigtig for mig, er at tale for, at kunst netop ikke skal forstås som noget, der henvender sig til en specialistkultur.
Jeg er gået historisk til værks, tilbage til 1700-
Synne Rifbjerg, Weekendavisen, 20. april 2012
Æg fra økologiske høns er mere autentiske
Jørgen Dehs [bestemmer] forestillingen om autenticitet således: det autentiske er det, »der sætter sig selv, definerer sig selv, har sin autoritet ud fra sig selv.« Den forestilling er -
Og det kan så, afslutningsvis, tjene som mit bud på, hvad der ligger i forestillingen om den autentiske bog eller for den sags skyld det autentiske kunstværk: det positive indtryk, der ikke efterlades som følge af anglen efter dette, men som følge af ærlig stræben mod sagen selv.
Henrik Dahl, Weekendavisen, 27. april 2012.
Kampzoner
[Jeg] var ... fuld af goodwill, da jeg for nylig gav mig i kast med Det autentiske -
Den kunstneriske værdi har altså igen intet med værket selv at gøre, men afhænger i dette tilfælde alene af kunstnerens motiv.
Ulla Holm, Information 12. juni 2012.
Lektørudtalelse
Æstetiske teorier er vigtige redskaber for kunsthistorikere og andre kunstprofessionelle samt studerende ... Jørgen Dehs har tidligere skrevet Æstetiske teorier, 1984. Hverken der eller i andre bøger om æstetik ... ses det autentiske udfoldet. Temaet er således en ny indgangsvinkel.
Jette Andreasen, uge 22, 2012.
’Autenticitet’ bliver så at sige det knudepunkt, den prisme, der forbinder bogens afsnit, som derfor tilsammen kommer til at danne en vel at mærke fragmentarisk, men ikke desto mindre stadig stor fortælling om kunsten og ikke mindst vores forståelse af den og dens rolle i kulturen. Er man imidlertid typen, der anser spraglethed som vidunderlig mangfoldighed, snarere end irriterende kaos – og det er jeg selv nok kun til dels – kan Dehs sprænglærde og tankevækkende arbejde bestemt anbefales.
Tobias Skiveren, Kulturkapellet 4. marts 2014