Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Ægteskabets 15 glæder » Pressen skriver om Ægteskabets 15 glæder » Politiken skrev
Politiken skrev
Kørrenes kamp i sengen
En af bogsæsonens første nyheder er 600 år gammel. En fransk satire fra ca. 1400 om ægteskabets genvordigheder, der stadig virker saftigt munter og provokerende -
Nyudgavens flotte omslag og kapiteldelinger ligner på én gang forrevne fi-
Satiren begynder med denne ' gåde' på skrømt: Hvordan kan det ske, at en munter ungersvend, der bare vil gå med flotte hoser, synge ballader og kurtisere smukke damer, lynhurtigt ender slavebundet i ægteskabet? Hvorfor ser han ikke, hvordan snu koner lufter deres ' problemer' netop »dér, hvor deres mænd er mest underdanige og tilbøjelige til at opfylde deres ønsker, nemlig i sengen«? ÆGTESKABETS første ' glæde' består i, at den nygifte frue på hovedpuden jamrer over, at hun må gå klædt under sin stand, mens andre borgerfruer er i skarlagensrød silke og gråværk efter sidste mode. Manden vil da gerne glæde sin »prægtige juvel«, men de har jo indrettet nyt hus, så der er ikke råd. Efter flere afteners sengesurmuleri får hun endelig sine dyre kjoler -
Sådan oprulles ægtemandens plager i 15 scenarier. Han bliver hanrej, fordi fruen går på bal og scores af frække galaner.
Hun er doven, så han må lave mad til sine forretningsforbindelser og til hendes hoverende veninder. Han må punge ud til dyre pilgrimsrejser. Han skuffer i sengen, så fruen skaffer sig »sin ration« ude i byen. Han bliver gift igen, med en magtsyg og liderlig gammel enke, eller han får en ung kone, der afskyr hans hosten og dårlige ånde. Han griber fruen på fersk gerning og pines af jalousi, men hendes medsammensvorne bilder ham ind, at han har set syner.
I NOGLE tilfælde oplever kvinderne vanære -
Til slut er han bare en tandløs bjørn i lænke, »og ynkeligt vil han ende sine dage«. Med denne formel slutter alle de 15 ' glæder'. De retoriske formler hører til genren ' moralitet', også når den som her er drejet til kras satire.
Stereotyperne er mest påfaldende i kvindebilledet. Hustrufigurerne tegnes som pynte-
Deres faste hjælpere -
Den har faktisk eksempler på ægteskabelig lykke, men især er pointen, at den typiske mand ikke formår at give kvinden modspil. Enten er han tossegod og bange for hende -
Og i epilogen vender forfatteren overraskende sin satire 180 grader rundt.
Han siger nu, at han lige så godt kunne kritisere mændene, fordi de »med vold og ufornuft« udøver »uret, forulempelse og undertrykkelse« over for kvinderne.
Er det skrevet på skrømt? Det mener nogle kommentatorer, men man kan også se værket som led i en gradvis civiliseringsproces i forholdet mellem kønnene.
Det samme er teksten litterært set. Den vender tingene på hovedet som en travesti af traktaten ' Jomfru Marias 15 glæder'.
Men de 15 episoder er med deres novellepræg og dialog også båret af en fin realisme i billedet af hverdagsliv og omgangsformer -
Sådan er ' Ægteskabets 15 glæder' et mellemled mellem 1200-
OG HVEM kan have skrevet det værk? Udgiveren Jens Rasmussen, specialist i 1400-
Jeg tilføjer endnu et argument for, at forfatteren er en klerk: Værket vrimler netop ikke med alle de liderlige prælater, der i de satiriske genrer giver ægtemændene horn. At det angriber de to tiggerordener franciskanere og dominikanere for at lade kvinderne købe sig syndsforladelse antyder, at det er udgået fra en anden orden.
JAMEN, er det morsomt? Kan det læses her 600 år efter? Ja, »ved alle djævle« -
Den elegante nyudgave erstatter en fejlbehæftet oversættelse fra 1920. Her har vi så den muntre klassiker på det fi-
Det dementerer også den sortseende forfatters påstand: at ægtemænd ender som drøvtyggende kvæg, for udgiveren Jens Rasmussen er i topform -
Der er krummer i ungdommen.
Hans Hertel, Politiken den 17. august 2013