Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Det moderne gennembrud set igennem Erik og Amalie Skram » Pressen skrev
Pressen skrev
De sled hinanden op
Medrivende bog om den glemte forfatter Erik Skram og hans kendte kone Amalie midt i 1880' ernes og 90' ernes kulturkamps politiske og erotiske drama.
Erik Skram -
Helt bogstaveligt: reserveofficer. Jernset banedirektørsønnen Erik Skram (1847-
Romanen blev et one shot. Skram blev redaktionssekretær på Venstres københavneravis Morgenbladet, men nåede dog at blive lukket med ind, da Hørup og Edvard Brandes i 1884 startede Politiken. Hans funktion blev at være brobygger, for den statelige krigerskikkelse med det blonde skæg -
SKRIBENTEN SKRAM var bedst som kritiker og journalist -
Den begavede og ' sydlandske' Amalie betog mændene og forargede konerne i Københavns selskabsliv ved at være åbenmundet, indtage cognac og store cigarer. Hun følte sig fri af »den norske kvæleluft«, og Erik Skram blev en utrættelig mentor, der forstod at udfolde og til dels styre hendes naturkraft. Til dels.
Hun fik form på vigtige romaner som firebindsværket ' Hellemyrsfolket' (1887-
Hendes gamle psykose sprang op og endte i nervesammenbrud, misbrug, selvmordsforsøg og katastrofal psykiatrisk behandling. Otte uger i helvede på 6. afdeling og Skt. Hans omsatte hun til høj kunst i romanerne ' Professor Hieronimus' og ' På Skt. Jørgen' (1895), men ægteskabet lod sig ikke redde. Parret skiltes i 1900, og hun døde nedbrudt i 1905. Hvidt konkluderer: »de sled hinanden op«. Det er en historie, der kan bevæge en sten.
AMALIE SKRAM HAR SIDEN 1980' erne haft højstatus i nordisk kvindelitteratur. Erik Skram har hidtil figureret nederst på rollelisten blandt ' øvrige medvirkende', men med denne bog løftes den glemte mand ind på scenen som kronvidne. Kristian Hvidt kombinerer sin indsigt i tiden 1870-
Og via ægteparret Skrams tragiske trakasserier følger man 1880' ernes ' store nordiske krig om seksualmoralen', som den udspilles i privatlivet mellem en kvinde med beske erfaringer og en dybt erotisk mand, hvis »livsanskuelse grundet på elskov« (en programtitel fra tiden) omfattede lange udenomsægteskabelige forhold før og måske også i ægteskabet -
Bogen fortæller meget nyt om den hidsige tid, da Danmark var ved at blive moderne. Velresearchet, velfortalt, medrivende, perspektivrig. En uventet gave.
Hans Hertel, Politiken, 15. oktober 2015 (5 hjerter)
Selskabsfiguren
Vedhæng. Ny bog forsøger forgæves at give Erik Skram -
.Erik Skram var en smuk og statelig mand, beleven af væsen, imponerende i fremtoning. Han voksede op med Holger Drachmann som sin bedste ven i skolen. I 1864 meldte Skram sig frivilligt til krigen i en alder af kun 17 år. Efter at være blevet hårdt såret vendte han tilbage til København og studerede blandt andre sammen med J. C. Jacobsen. Nogle år senere fik han ansættelse som stenograf i Rigsdagen.Gennem familie på moderens side havde han sin vante gang på herregården Marienborg på Møn, hvor han mødte D. G. Monrad. Senere kom han i kontakt med Brandes-
Historikeren Kristian Hvidt kan i sin nyligt udsendte bog, Det moderne gennembrud set gennem Erik og Amalie Skram, med god ret beskrive ægteparrets korrespondance som en af de »mest gribende brevvekslinger i nordisk litteraturhistorie«. Op mod 600 breve blev det til i perioden 1882-
Måske er det hans andel i den korrespondance, der tildeler Skram en plads i litteraturhistorien. (...)
Positivt bedømt er bogen en mosaik af tidsbilleder; Georg Brandes' legendariske forelæsninger, sædelighedsfejden, forsvarssagen, provisorieårene, tilblivelsen af avisen Politiken og andre af de gængse fortællinger om tiden. Dertil kommer fine beskrivelser af dagligdagen i Rigsdagen på Christiansborg og efter branden i 1884 i kasernelokalerne i Fredericiagade og også maleriske passager om selskabslivet i 1880ernes København, ligesom bogens mange og lange brevcitater er velvalgte og talende. I betragtning af, at Hvidt kender perioden som sin egen bukselomme, er det overraskende, så overfladisk bogen er. Hvidt vil ikke lade Erik Skram bære fortællingen, hvorfor der med løs hånd strøs et celebert persongalleri ud omkring ham, mens tidens store spørgsmål males som bagtæppe. Jeg forstår ikke, hvorfor Hvidt ikke er gået dybere og har forsøgt at skrive en regulær biografi om manden, en historie om at være vedhæng til Brandes-
Ulrik Langen, Weekendavisen, 23. oktober 2015
Lektørudtalelse
Historikeren Kristian Hvidt beskriver perioden 1864-
Kent Skov, DBC, uge 47 2015