Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Wagneriana » Pressen skrev » Selv smulerne fra Wagners bord er værd at spise

Selv smulerne fra Wagners bord er værd at spise

Ny bog af dansk Wagner-kender rummer stærke analyser og iagttagelser.

Thomas Michelsen, Politiken, 21. august 2019 (4 ud af 6 hjerter)

Det siges, at der ikke er noget almindeligt menneske, der er skrevet flere bøger om end komponisten Richard Wagner. Kun Jesus skulle være genstand for flere hyldemeter af udgivne ord end den tyske komponist, som revolutionerede operaverdenen.

Alligevel har den danske jurist Henrik Nebelong nu gennem et helt liv skrevet og udgivet bøger om Wagner. Det er et forfatterskab, der tidligt udmøntede sig i en banebrydende dansk oversættelse af ’Ringen’ ledsaget af en grundig gennemgang af de fire ’Ring’-operaers musikalske ledemotiver.

Den er siden blevet fulgt af mange andre bøger. Inklusive den omfangsrige biografi ’Richard Wagner. Liv, værk, politik’, og nu har Henrik Nebelong udgivet den lille bog med titlen ’Wagneriana’, der for så vidt er et opfej af krummer fra Nebelongs store Wagnerbord. Men bogens foredrag, anmeldelser, kronikker og tekster til koncertprogrammer rummer masser af næring.

Nebelong har som sagt brugt et helt liv på at lytte til, læse om, tænke over og tale om den tyske komponist og hans gesamtkunstværker, og læseren får Wagner belyst fra utallige vinkler. Blandt andet en forelæsning om Thomas Mann og Wagners musik – ’Syg på den sunde måde’ – samt en introduktion til Wagner og operaen ’Parsifal’ er fyldt med interessante oplysninger og overvejelser.

’Parsifal’ handler om kærlighed, kyskhed og sex. Et emne, der pinte komponisten privat, og som han baksede med i opera efter opera. Nebelong smider nykritikkens gamle forbud mod den biografiske metode over bord og tager fat på Wagners voldsomme erotiske besættelse af sin storesøster.

Spydet og gralen i ’Parsifal’ tolkes som symboler på kønsorganer. Gralen gløder, mens Parsifal nægter sig selv at bruge spyddet. Ordet forspil i forbindelse med operaer som ’Lohengrin’ forløses hos Nebelong i en direkte betydning, og selv en gud oplever, hvad impotens vil sige, når Wotan i ’Ringen’ heller ikke er i stand til at bruge sit spyd. Ak ja, det er svært med den kærlighed, og der er ingen tvivl om, hverken at Wagner selv kæmpede med et internaliseret kærlighedsforbud, eller at Nebelong er på rette spor, når han skriver om det.

Bogens tekster påpeger også danske forbindelser. Blandt andet til Oehlenschlägers datter Charlotte, der i private rammer muligvis forestod den første opførelse af et Wagnerværk uden indblanding fra komponisten selv. Nemlig af en klaversonate skrevet af den helt unge Wagner, der via en anden af Wagners søstre fandt vej til familien Oehlenschläger i Nørregade i København.

Nebelong har redskaberne til at dirke dørene op. Han forstår sig på filosofi, psykologi, mytologi og musikteori, og han bruger det hele for at komme så langt, han kan, i jagten på, hvad Wagner gjorde, når han komponerede de operaer, der efter forfatterens mening udgør ét sammenhængende værk.

Det er atypisk for Forlaget Vandkunsten at udgive en bog med en del slåfejl, som denne har. Men det ændrer ikke ved, at man får præsenteret en samling tekster, der går i dybden med Wagners liv og musik, og som gør det på baggrund af en livslang beskæftigelse med emnet. Nebelong tør vove sig frem ikke blot med overbevisende personlige synspunkter og analyser, men også med ærlig tvivl og erklærede gætterier. Wagner skal ifølge Nebelong opleves med »et varmt hjerte og en kritisk hjerne«, og hans musik, antisemitisme, feminisme og problemfyldte forhold til kødelig kærlighed taget i betragtning, kan man kun give forfatteren ret.