Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Er Europa kristent? » Pressen skrev » Er kristendommen europæisk?
Er kristendommen europæisk?
I Europa bliver den kristne identitet i dag ofte set som kulturarv, ikke religion. Ifølge den franske filosof Olivier Roy er forholdet mellem kristendom og Europa lidt mere komplekst end som så.
Andreas Beyer Gregersen, Atlas, 11. november 2019
I den franske islamekspert og forfatter Olivier Roys nyeste bud på en samtidsdiagnose, Er Europa kristent?, nævnes det blandt andet, at en fransk præst fra Aubagne-
Men for at besvare spørgsmålet mere fyldestgørende er Roy ligeledes nødt til at fokusere på det omvendte spørgsmål – er kristendommen overhovedet europæisk? – som på grund af især katolicismens globaliseringsbølge gennem flere århundreder kun kan besvares med »i begrænset grad«. Europa er ikke længere kristent, som det var for bare halvtreds år siden, men kristendommen er heller ikke selv den samme – tværtimod er den mere end nogensinde før en såkaldt verdensreligion.
Men i Europa er det som om, at kristendommen særligt i nyere tid er blevet gjort mere europæisk, end mange troende kristne ønsker det. Når der tales om en kristen kultur eller identitet i dag, forstås det ofte slet ikke som værende religiøst, men mere som en kultur, hvori det at være troende er sat til side, mens det at have fælles ritualer og en fælles kulturarv – noget, der kan skabe ’hygge’, som det siges på dansk – står i centrum. Når denne kultur så sættes op med islam som modbillede, fremhæves det endnu mere, at Europas kristne kultur er én, hvor kristendommen kender sin »selvsekulariserede« plads, som Roy kalder det. Men selvom den sekulære normativitet i en vis forstand har vundet den europæiske kulturkamp, er kristendommens rolle langtfra fastlagt. Særligt den katolske kirke forsøger stadig at tilbageerobre det religiøse fra de sekulære strømninger og kæmpe for sin skrøbelige myndighed i centrale værdikonflikter om abort, ligestilling og seksualitet. Kristendommen besidder trods alt stadig en vis kraft og tyngde, som i nogle europæiske lande også afspejles i en stærk politisk indflydelse. Det kristne perspektiv spøger samtidig ofte i den offentlige debat med dets evindelige søgen efter fast grund under fødderne og absolutte henvisninger til alt dét i verden, som med pave Benedikt den 16. ord »ikke er til forhandling.«
Olivier Roy formår alt i alt på fornem vis at kombinere en sans for detaljen med næsten altid skarpe analyser, hvor der males med den brede pensel, som det kendes fra hans andre bøger.