Danmarks havekunst er et storslået bogværk, klassisk skrevet og fornemt illustreret. Nu er værket, der gennem tre bind fortæller 500 års dansk havehistorie, genudgivet.
Forlaget Vandkunsten har genudgivet Danmarks havekunst I-
Bind I blev således betroet kunsthistorikeren Hakon Lund, der ud over en række bøger om havekunst ikke mindst huskes for den definerende bog om en af Danmarks bedste arkitekter, C. F. Hansen (1756-
Bind II er forfattet af kunsthistorikeren Lulu Salto Stephensen, der siden sin magisterkonferens i 1980'erne har beskæftiget sig indgående med landskabets æstetik og blandt andet udgivet en bog om den fremragende landskabsarkitekt G. N. Brandt (1878-
Sidste bind, der bringer læseren op mod vor egen tid, er forfattet af Annemarie Lund, som har udgivet adskillige guidebøger om arkitektur og havekunst og redigeret tidsskriftet Landskab, der fylder 100 år i år.
Bogværket behandler havekunstens udvikling fra midten af det forrige årtusind og op mod årtusindskiftet, men fokuserer mest på det sidste kvarte årtusinde. Men hvordan med det kultiverede landskab i endnu ældre tid? Var der ikke havekunst dengang? Klosterhaver for eksempel? Jo, forklarer Hakon Lund, der er ikke meget ved at skildre havekunstens udvikling uden at kunne visualisere den ved hjælp af billeder, og dem er der ikke mange af fra ældre tid. Nogle perspektivtegninger af for eksempel Tycho Brahes Uranienborg på Hven eller skitser af Kongens Have, og det er så blandt de fortidige anlæg, Hakon Lund indledningsvis beskriver.
Kongens Have er i udstrækning omtrent lige så stor som Tuilerierne i Paris, og en fransk diplomat bemærkede under et besøg i København i 1634 kulturforskellen: Den franske konges anlæg udstrålede "kongelig, det vil sige overflødig pragt". Den danske konges park var en snusfornuftig køkkenhave. Som i øvrigt har undergået adskillige forandringer -
Da Hakon Lund skrev sin tekst for mere end 20 år siden, var det vanskeligt at forestille sig, at den nuværende Kongens Have, den strengt opbyggede barokpark, siden skulle blive til en lejlighedsvis partyzone med hærværk mod beplantningen og en afslappet holdning til affaldshåndtering. Omvendt er det måske logisk? Et af barokkens haveidealer er fuld synlighed, der kalder på en teatralsk selviscenesættelse.
Haver i ældre tid er mere eller mindre ensbetydende med slotsparker. I hvert fald de anlæg, der behandles i bind 1 af Danmarks havekunst: Haveanlæggene ved herregårde spredt i det danske landskab og de slotte, kongehuset opførte til sig selv i København, Nordsjælland og rundtom i riget, så regenten havde passende indkvarteringsmuligheder under rejser.
På den måde fungerer bogen også som opslagsværk, hvor man kan læse om en række udvalgte parker. Der er noget storladent over Hakon Lunds sprog -
Omend kongernes haver også kunne være praktiske i form af forsyninger til de royale husholdninger, var de ofte stramme i opbygningen, fordi de skulle udstråle pragt og magt.
Men i slutningen af 1700-
I den slutter bind 1, og med romantikken i havekunsten begynder Lulu Salto Stephensen i bind 2 sin beretning om, hvordan den romantiske have vinder frem med dramatiske vandfald, dybe slugter med broer over -
Det 19. århundrede var en nederlagstid for Danmark. Efter den florissante periode i slutningen af 1700-
Lulu Salto Stephensen redegør fint for, hvordan guldaldermalerne skildrer det danske landskab som smukkere end nogensinde og måske endda kønnere end de italienske alper. Den nationale oprustning smitter også af på idealerne for havekunst.
Nu skal det være den nationale "ejendommelighed", der præger haverne. Det er også heromkring, at bøgen, der spejler sin top i bølgen blå, afløser egetræet som nationalt symbol.
Havekunsten "vandrede ud fra de riges og de fornemmes rækker", og det er i øvrigt i midten af 1800-
Vi springer lidt i fremstillingen, for havekunstens historie er lang, men spaltepladsen trods alt begrænset i forhold til bogens 1200-
C. Th. Sørensen er også blandt de første helte i bind 3, hvor et tidligere tema i dansk havekunst også tages under fornyet behandling: At det er stiltræk -
Bind 3 er fortællingen om, hvordan velfærdsstaten byggede i sin guldalder med analyser af den tids storartede landskabsarkitekter som -
Og her er vi ved bogværkets begrænsning. Genoptrykket omfatter mere end et kvart årtusinde, men mangler det sidste kvarte århundrede og dermed de nye opbrud i dansk havekunst, som forskellige former for byhaver i det offentlige rum og forestillinger om mere vild natur. Også i byerne. Ikke desto mindre: Tilblivelsen og genoptrykket af Danmarks havekunst I-