Forlaget Vandkunsten » Bøger alfabetisk » Carsten Niebuhrs rejsebeskrivelse fra Arabien og andre omkringliggende lande bind II » Carsten Niebuhrs verden - introduktionsbladet 2 » Undtagelser fra reglen – om Niebuhrs ægyptiske oldsager
Undtagelser fra reglen – om Niebuhrs ægyptiske oldsager

Det mest velkendte stik fra Niebuhrs Rejsebeskrivelse er uden tvivl portrættet af Niebuhr i arabiske klæder (Rejsebeskrivelse 1, Tavle LXXI ). Som angivet i den ledsagende billedtekst fremviser stikket en bestemt yemenitisk dragttype. På trods af sit registrerende og nøgterne ærinde åbner det dog for en række spørgsmål. Er det virkelig Niebuhr vi ser? Og hvordan skal den dramatiske scene i baggrunden (to mænd kæmper med knive) fortolkes? Er det blot et forsøg på at vise den særlige kniv i funktion eller skal vi rettere se det som et sindbillede på den orientalske folkekarakter? Og endelig, hvorledes skal forgrundens ro ses i forhold til baggrundens voldsomhed? Såvel fysisk som fortolkningsmæssig rummer stikket to skitserede lag -
Samme flertydighed findes i et andet, om end helt væsensforskelligt stik, som viser seks oldsager i en art landskab. (Rejsebeskrivelse 1, Tavle XLII). Her rejser sig ligeledes flere umiddelbare spørgsmål. Hvad er disse figurer, hvor store er de, hvad er deres indbyrdes relation, og hvilken ramme er de indsat i? Det er i dette stik og den ledsagende tekst, at historien om Niebuhrs ægyptiske oldsager findes.
Stikket er placeret som det sidste af i alt 14 illustrationer (XXIX-
For de lærde mænd
Indskrifterne var Niebuhrs centrale anliggende med kapitlet. Herigennem ønskede han at fremlægge tekstlige kilder til brug for det tydningsarbejde, der endnu pågik i 1700-
Scenografisk længsel
Niebuhr valgte at give sine genstande en bestemt visuel præsentation. Se man på stikkene XXX-
Stikket skal tydeligvis ikke opfattes som en videnskabelig redegørelse for genstandenes objektive beskaffenhed. Der er ikke tale om en præsentation af enkeltstående detaljer, men om noget der skal opfattes som et samlet hele. Det er fristende at forestille sig, at der er tale om en art scenografisk længsel, hvor genstandene bevidst er henført til en fantaserende og følende kontekst -
De seks små genstande bærer ingen hieroglyffer og er derfor ikke originalkilder på samme linje som kapitlets øvrige eksempler. I manglen af denne egenskab kan netop disse genstande få lov at overskride grænsen mellem videnskab og fortælling. Stikkets placering som afslutningen på Niebuhrs redegørelse for de ægyptiske oldsager virker således nærmest poetisk og reflekterende. Nok er det sidste punktum sat, men der findes en åbning til videre udforskning. En åbning, som med allegoriske undertoner findes udtrykt i stikkets geografi. Baggrundens ruiner synes i venstre side at falde tilbage for en skyggelagt indgang, hvis vægge er dækket med små vage figurer. Hvor fører denne indgang hen og ender den andre steder end på papirets bagside?
Arkitektonisk fantasi
Den scenografiske læsning er ikke uden pejling. Stikket er signeret ”P. Cramer”, hvilket dækker over den københavnske teatermaler Peter Cramer (1726-
Stikket er påfaldende i sin mangel på nærhed og detalje. Den altdominerende audienssal fremtræder som en effektfuld arkitektonisk fantasi med et kuppelloft af umulig konstruktion. Alle agerende figurer er reduceret til små, anonyme skikkelser, som var de blot statister. Flere af dem ser ud på beskueren, som var det muligt at træde ind i rummet og selv gennemspille seancen. Med sine grafiske linjer og det næsten usynlige handlingsrum synes teaterkulissens funktion at træde fuldt i karakter – som en baggrund, der danner ramme, men som ikke stjæler opmærksomheden. Stikkets fravær af fysisk realisme og objektiv præsentation betyder mindre, hvis man igen ser det som et forsøg på at trække læseren ind i bogens fortælling, bagom den distancerende videnskabelige dokumentation.
De mulige intentioner bag Cramers scenografiske indlæg foruden, så var han ikke helt uerfaren med bogillustration. To årtier forinden havde han bidraget til Frederik Ludvig Nordens Voyage d’Egypte et de Nubie, 1755. Et dansk, men internationalt berømmet pragtværk, som var en af ekspeditionens store inspirationskilder. Arbejdet med netop dette værk kan have stillet ham som en oplagt kandidat til hvervet som illustrator på Rejsebeskrivelse .
Figurer, som jeg har bragt med tilbage
Cramers to stik har en karakteristisk fællesnævner, nemlig deres frihed fra forlæg. Den altovervejende del af illustrationerne til Niebuhrs værk blev skabt ud fra tegninger af in situ situationer, således som de blev aftegnet og dokumenteret på rejsen af enten maleren Baurenfeind eller Niebuhr selv. Brugen af Cramer kan sandsynligvis forklares med en mangel på en sådan dokumentation. I tilfældet med audiensen i Sana kan det skyldes, at højtidelige høflighedsvisitter næppe danner den rette ramme for registrerende skitser. Niebuhr giver i Rejsebeskrivelse en kortfattet beskrivelse af rummets udseende med netop de få elementer (stor sal med hvælvet loft, springvand, podium) som kan genfindes i Cramers fortolkning.
Cramers stik af de seks oldsager forholdt sig heller ikke til en forudgående dokumentation. Som allerede nævnt var disse hieroglyf-
Inden ekspeditionens afrejse fra København lå det fast, at alt indsamlet materiale skulle tilfalde Kongen ubeskåret. Således forholdt det sig imidlertid ikke helt. Hvor de øvrige oldsager indsamlet under ekspeditionen blev indlemmet i de kongelige institutioner forblev de seks figurer Niebuhrs egne. Beviset herfor findes i en oldsagspublikation fra 1786, udformet af kunstneren Johannes Wiedewelt (1731-
Korrespondancen mellem ekspeditionens medlemmer og administrationen i København viser tydeligt, at reglen om ejerforholdet over det indsamlede materiale blev fulgt nøje. Alligevel lykkedes det tilsyneladende for Niebuhr at beholde en egen lille souvenirsamling, som endog kunne vises offentligt frem. Heri ligger måske også forklaringen på de seks genstandes tilstedeværelse i Rejsebeskrivelse . Med Cramers tegning blev også disse stillet lige med det øvrige indsamlede materiale, som i hvert fald i princippet var tilgængeligt for offentligheden.
I 1820’erne ophørte de seks genstande med at være at ægyptiske typeeksempler. I disse år blev det Kongelige Kunstkammer omorganiseret, hvilket blandt andet medførte en revurdering af de enkelte genstandes kulturelle tilhørsforhold. Ifølge den videnskabeligt opdaterede bestemmelse fortsatte fire ud af de seks genstande med at være ægyptiske, mens stikkets figur C. blev henvist til Middelalderen og figur D. blev bestemt som moderne (findes i dag på Statens Museum for Kunst). Cramers to stik rummer på hver deres måde et oprør mod ekspeditionens grundprincipper. De seks oldsager lå reelt udenfor den officielle indsamlingspolitik og rummede hverken i deres karakter eller præsentation den tilsigtede videnskabelighed. Stikket med audienssalen i Sana er ganske vist et af de smukkeste i hele værket, men fraviger det fastlagte princip, at alt skulle dokumenteres ved direkte observation.
De to stik er ikke videnskab, men kunstnerisk genfortolkning. I et historisk perspektiv kan her anes et forvarsel om en senere debat omkring opfattelsen og formidlingen af fortiden. I Romantikken søgte man at vende sig bort fra det rationelle overblik, og hen imod en historie, der kunne fortælles gennem subjektiv indlevelse. Ganske som i Öehlenschlägers Guldhornene , hvor bondepigen snubler over fortiden, mens de lærde herrer forgæves søger den i deres tykke bøger.
Stikket med Niebuhr i arabiske klæder blev det første skridt til historien om teatermaleren Peter Cramer og hans to stik i Niebuhrs Rejsebeskrivelse. Intet simpelt tilfælde, for netop dette stik er sandsynligvis lavet af landets første fastansatte teatermaler Thomas Bruun (1742-
